PREMI INTERNACIONAL RAMON LLULL DE CATALANÍSTICA I A LA DIVERSITAT CULTURAL

El Premi Internacional Ramon Llull va ser instituït l’any 1986 per reconèixer l’obra de persones o entitats catalanòfiles d’arreu del món o persones que hagin destacat en la defensa de la diversitat lingüística. Més en concret, el premi té per objecte reconèixer:

• El conjunt d’una obra individual d’una persona estrangera, escrita en qualsevol llengua, i que hagi significat un notable coneixement de la realitat històrica i cultural catalana.
  • Una institució estrangera que s’hagi dedicat a la promoció de la llengua i cultura catalanes en el seu país.
  • La dedicació constant d’un traductor d’obres catalanes a qualsevol llengua.
  • L’aportació teòrica o pràctica d’una persona d’una persona de qualsevol país que hagi significat una important contribució al coneixement, reconeixement, promoció o defensa d’una o més cultures i nacions sense estat.

Convocat fins a l’any 1997 conjuntament per la Fundació Congrés de Cultura Catalana i l’Institut d’Estudis Catalans, i a partir del 2004, conjuntament amb la Fundació Ramon Llull.

EDICIÓ 2023

El professor Dominic Keown, guanyador del 32è Premi Internacional Ramon Llull de Catalanística i a la Diversitat Cultural

El jurat del Premi Internacional Ramon Llull ha atorgat aquesta distinció per unanimitat en la seva modalitat de Catalanística i a la Diversitat Cultural al Sr. Dominic Keown, catedràtic emèrit de Catalan Studies a Fitzwilliam College de la Universitat de Cambridge al Regne Unit on impartia classes des del 1996.

El jurat ha fet èmfasi en el fet que la seva contribució a la catalanística abasta àmbits diversos: la docència de llengua catalana, la recerca acadèmica en el camp de la cultura, la literatura i el cinema, la traducció i la promoció de la llengua dins de les universitats on ha treballat i a través de l’Anglo-Catalan Society. Destaca la seva activitat en la integració del català en el currículum universitari a Cambridge i les tasques de promoció dels estudis de català, que han conduït a un increment exponencial d’estudiants, i l’intercanvi d’investigadors catalans i britànics entre universitats.

El premi, dotat amb 6.000 euros, es convoca anualment i de forma conjunta per la Fundació Ramon Llull i la Fundació Congrés de Cultura Catalana. Aquest reconeixement té per objectiu valorar el conjunt de l’obra individual d’una persona de fora del domini lingüístic, escrita en qualsevol llengua, i que hagi significat un notable coneixement de la realitat històrica i cultural catalana, o bé l’aportació teòrica o pràctica d’una persona de qualsevol país que hagi significat una important contribució al coneixement, reconeixement, promoció o defensa d’una o més cultures i nacions sense estat, o de la diversitat cultural com a valor universal.

Membres del jurat:

Agustí Alcoberro, Teresa Fèrriz i Jaume Subirana, per part de la Fundació Congrés de Cultura Catalana; i Teresa Colom, Jordi Ginebra, Maria Josep Cuenca, i Joan Sans per part de la Fundació Ramon Llull.

Dominic Keown

Dominic Keown (Manchester, 1954) és fill d’una família irlandesa d’immigrants. Va assistir a la Cardinal Langley School, un institut catòlic a Middleton, Manchester. Posteriorment, estudià català i espanyol a la Universitat de Sheffield: i va passar el tercer curs de la carrera a Manresa, el Bages, on feia de professor d’anglès en una acadèmia. A aquesta ciutat, va començar a endinsar-se en el català i descobrir la complicada riquesa de la seva llengua i cultura. Es doctorà el 1984 amb una tesi sobre la literatura i ideologia de l’Avantguardisme a Catalunya. Posteriorment ha estat professor a la Universitat de Liverpool i a la de Bath. Actualment, és catedràtic emèrit de català al Fitzwilliam College de la Universitat de Cambridge, on fou director d’estudis de llengües modernes i medievals des del 1996.

La seva producció científica té una marcada orientació catalanista, com mostren els seus articles i estudis monogràfics dedicats a la literatura, el cinema i la política catalanes, amb un especial interès per autors valencians. Va participar en la traducció d’Ausiàs March (3 vols: 1986; 1989; 1993); i ha traduït i editat obres d’autors tan destacats com Salvat-Papasseit (1982; 2005), Joan Fuster (1992; 2006) i Vicent Andrés Estellés (2013). Fou fundador de The Journal of Catalan Studies el 1998, revista que va dirigir fins al seu retir el 2021.

Amb més de 35 anys com a membre de la junta directiva de l’Anglo-Catalan Society, ha exercit també de secretari i de president d’aquesta associació. A més, ha dut a terme actuacions de divulgació i promoció de la llengua i la cultura catalanes al Regne Unit, Irlanda, Europa i Nord Amèrica.

HISTÒRIC DE GUARDONATS PREMI INTERNACIONAL RAMON LLULL

• I (1986) Anglo-Catalan Society